The King’s Speech
boeit door persoonlijk drama en historische beelden
Vorig jaar won The King's Speech maar liefst vier Oscars, voor
beste film, beste regisseur (Tom Hooper), beste mannelijke hoofdrol
(Colin Firth) en beste origineel scenario. Het getuigt dan ook van de
nodige moed van theatermaker Ab Gietelink om al zo kort na dat enorme
succes een toneelversie uit te brengen. Zeker als je bedenkt dat hij
niet alleen verantwoordelijk is voor de regie en het toneelbeeld, maar
ook nog eens zelf de hoofdrol opeist.
Dat lijkt op de goden verzoeken, temeer daar het oeuvre van Gietelink in
artistiek opzicht nogal eens vragen heeft opgeroepen, getuige onder
andere de lange strijd die hij heeft gevoerd tegen het NFPK. Het is dan
ook een grote verrassing dat Ab Gietelink erin is geslaagd om van deze
mission impossible een boeiende, geestige en zelfs bij tijd en wijle
ontroerende voorstelling te maken.
Zeker, er kleven de nodige bezwaren aan. Het spel is wat ouderwets en
kent weinig diepgang; een aantal scènes is langdradig of overbodig. Daar
staat tegenover dat hij enkele dramaturgische ingrepen heeft gedaan die
uitstekend uitpakken. De belangrijkste is het feit dat hij historische
beelden gebruikt om het verhaal kracht bij te zitten. Je kijkt naar
Chamberlain en Hitler op groot scherm en je luistert naar krakende
radiospeeches van de echte koning George VI, de vader van de huidige
koningin Elisabeth.
Dat geeft een extra dimensie aan het verhaal van de stotterende koning.
Het is een beetje een geschiedenisboek dat tot leven komt. Van de
zwart-wit beelden op scherm pakken de acteurs driedimensionaal en in
kleur de draad weer op. De tweede ingreep is het reduceren van het
aantal personages en het focussen op de politieke gesprekken tussen
onder andere de aartsbisschop en Winston Churchill. Veel meer dan in de
film wordt het persoonlijke drama van George geplaatst tegen de
achtergrond van het Verenigd Koninkrijk in de bange dagen vlak voor de
Tweede Wereldoorlog.
Tegelijkertijd is deze voorstelling niet een kapstok waaraan politieke
ideeën worden gehangen, wat bij Gietelink in het verleden nogal eens
wilde gebeuren. Nu is ook het persoonlijke drama van de koning goed
uitgewerkt. Het verhaal van de man die koning wordt tegen wil en dank,
de man die zijn emoties niet mag laten zien in de stiff upper
lip-cultuur van de Britten. Stotteren is een handicap die heel kwetsbaar
maakt: het is onmogelijk te verbergen. De overwinning van zijn
onzekerheid, met hulp van de alle regels tartende logopedist Lionel is
een mooi verhaal over het overwinnen van persoonlijke zwakheden. Het
stuk eindigt met de beroemde speech van George VI waarmee hij de Britten
voorbereidt op de Tweede Wereldoorlog. Zonder één stotter.
The King's Speech door Theatergroep Nomade. Gezien: Stadsschouwburg Haarlem, 29 sep.
Over Margriet Prinssen
Margriet Prinssen studeerde Nederlands en theaterwetenschap. Ze schrijft
sinds 1989 over theater voor onder andere Haarlems Dagblad, de
GPD-bladen en HDC-media.
|