Rob van de Meeberg: Een kras in de tijd

Citaten uit recensies


Hans Visser in het Eindhovens Dagblad van 28 februari 2004

‘Onder de titel ‘Een kras in de tijd’ heeft Rob van de Meeberg een cd vol gezongen en dat werd tijd. Als cabaretier en acteur heeft hij een rijke carrière achter de rug en meer dan ooit is hij in staat te verbazen.’

‘In zekere zin is de cd een afspiegeling van wat hij zoal heeft gedaan. Zo zijn er liedjes bij van Eli Asser uit ‘'t Schaep met de vijf Pooten’, maar ook het door Lars Boom geschreven ‘de Weemoed van de Wester’ uit diens even hilarische als ontroerende musical ‘Oh Johnny’ over het leven van Johnny Jordaan. Verder zijn er ook domweg mooie liedjes, van bijvoorbeeld Jan Boerstoel, Cornelis Vreeswijk, Jaap van de Merwe en Henk Claus.’

‘Alle stukken werden voor de cd opnieuw opgenomen, met afwisselend Martin van Dijk en Henk Alkema aan de piano. Hier en daar is nog wat extra begeleiding te horen maar het is de pure eenvoud die de acterende zanger tot zijn recht laat komen. Bij voorbeeld in ‘Orly’ van Brel. Tijdloos maakt hij ‘De oude zwabber’ van de oude Koos Speenhoff.’


Ton Ouwehand in De Twentsche Courant Tubantia van 1 maart 2004
(gaf de cd een waardering van 5 uit 5 sterren)

‘Rob van de Meeberg behoort tot de beste, meest intense zangers van ons land.’

‘Natuurlijk, Rob van de Meeberg is acteur. Maar hij zingt ook. En niet zo zuinig. Van de Meeberg is zo'n zanger die de luisteraar meesleept. Aan mooizingerij doet hij niet. Hij zingt alsof zijn liedjes zich bij hem naar buiten moeten vechten. En dat ze daarbij ook altijd een stukje van zijn ziel meenemen. En die is gelukkig onuitputtelijk.’

‘Rob van de Meeberg is een van de weinige echt intense zangers die ons land kent. Je kunt hem met niemand vergelijken, maar hij hoort wel in het rijtje Ramses Shaffy, Frits Lambrechts, Frans Halsema thuis.’


Jacques d'Ancona in het Dagblad van het Noorden van 17 maart 2004

‘Het is duidelijk dat de teksten van Lars Boom en Jan Boerstoel en de composities van Martin van Dijk en Henk Alkema voor Van de Meeberg meer dan geringe betekenis hebben. En wie De weemoed van de Wester beluistert (bedenk dat het uit het Johnny Jordaan stuk komt) móét tot de conclusie komen dat Boom en Van Dijk hét lied over Amsterdam hebben geschreven dat alle klassieke succesnummers overtreft.’


Henk van Gelder in de NRC van 27 maart 2004

‘Rob van de Meeberg kan desgewenst de door tranen verstikte stem van Johnny Jordaan opzetten, of het rafelige timbre van Cornelis Vreeswijk. Maar hij is vooral een acteur, die graag verhalen vertelt en zingt. Lyrisch of afgemeten en robuust of teer, al naar gelang het liedje dat hij wil laten horen.’

‘Van de Meeberg koos het betere werk: teksten van Jan Boerstoel en Lars Boom, Simon Carmiggelt en Eli Asser, op de kernachtige muziek van Van Dijk of Alkema. En ook zingend zoekt hij de spanning in de woorden, zoals het hoort in chansons.’


Marnix Ruiter in Ntb Muziekwereld, nummer 2, 2004

‘Er wordt nogal eens schamper gedaan over acteurs die menen dat hun zangtalent van dermate grote kwaliteit is, dat zij daar ook anderen mee lastig kunnen vallen. Vaak leidt dat tot producties waar niemand op zou moeten zitten wachten, maar dat hoeft niet. Als er namenlijk één ding is dat acteurs zouden moeten kunnen, dan is dat wel het zodanig gebruiken van de stem dat daarmee een bepaalde rol zeggingskracht krijgt. Dat is precies waar de kracht ligt van de cd van Van de Meeberg.’

‘Elk liedje heeft zijn eigen sfeer en Van de Meeberg verstaat de kunst als geen ander om die sfeer naar buiten te brengen. Veel aandacht voor de zeggingskracht van soms één enkel woord die de stemming over kan brengen.’

‘Al met al is het een bijzondere cd geworden.’


Patrick van den Hanenberg in de Volkskrant van 27, 28 of 29 maart 2004

‘Nu het leven eroverheen is gegaan is Van de Meeberg een warm chansonnier geworden met een uitstekende smaak. De beste tekstdichters (Jan Boerstoel, Eli Asser, Jacques Brel), de beste componisten (Martin van Dijk, Harry Bannink, Jacques Brel) en een hele goede zanger komen samen op Een kras in de tijd.’